دنیای ورزش

دنیای ورزش

فروشگاه دنیای ورزش
دنیای ورزش

دنیای ورزش

فروشگاه دنیای ورزش

آموزش رشته های ورزشی

آموزش تکواندو



آموزش کاراته


جهت مشاهده کامل آموزشها به ادامه مطلب بروید ...
آموزش تکواندو


تکواندو شهرستان قدس

درباره تکواندو: تکواندو درایران درحال حاضر یکی از بهترین ورزشهای مورد

نظر خــانواده ها وتمام جامعه گردیــــــده و یـــکی از ورزشــهای طراز اول

ســازمان تربیـت بدنی از نظـــراداری و تشکیلاتی فدراسـیون و   هیئتهای

استانها و از ورزشهائی میباشد که از نظر کسب مدالهای رنگین پر افتخار

ترین ورزش المپیکی ایران است و مورد توجه خــاص مسـئولان ورزشی و

مسئولان سیاسی کشور میباشد .

آموزش تکواندو از بدو شروع درایران (‌1350 )‌ تا به امروز مبتنی برآخرین

اصول و سیــستم جهـانی بوده و در طول سالیان با اسـتفاده ا زتجارب

بیـن المللـی وکشـوری هرسـاله نسـبت به بهـبود روشهای آموزشی

تلاش نموده است.

تکواندو دارای سه بخش اصلی است:

1. کیوروگی (مبارزه)

2. پومسه (فرم)

3. هان مادانگ (به معنی جشنواره بزرگ خانواده تکواندو شامل دفاع شخصی،شکستن اجسام،فرم، حرکات نمایشی و...)



اسامی فرم ها:


فرم 1: تگوک ایل جانگ

فرم 2: تگوک ای جانگ

فرم 3: تگوک سام جانگ

فرم 4: نگوک سا جانگ

فرم 5: تگوک اُ جانگ

فرم6 : تگوک یوک جانگ

فرم 7: تگوک چیل جانگ

فرم 8: تگوک پال جانگ

فرم 9: پومسه کوریو

فرم10 : پومسه کومکانگ

فرم 11: پومسه تبک

فرم 12: پومسه پیونگ وان

فرم 13: پومسه شیپ جین

فرم14 : پومسه جی ته

فرم 15: پومسه چون کوان

فرم 16: پومسه هان سو

فرم 17: پومسه ایل یو



     فصل اول: آشنایی با مهارتهای اولیه مبارزه

مبارزه در تکواندو

فلسفه مبازره

مراحل آموزش مبارزه

اهداف مسابقه تکواندو

کیونگی کیوروگی

عوامل مؤثر بر نتیجه مسابقه

q     فصل دوم: آشنایی با شیوه تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف مبارز و حریف

18 نکته در مورد مبارزه

q     فصل سوم: آشنایی با شیوه حمایتی یک مبارزه در طول مسابقات و بین مسابقات

نقش مربی در آماده سازی بازیکن

رهیافت‌های مربیان برای فاصله‌های بین راندها و بین بازی‌ها

پدیده انسداد

q     فصل چهارم: برنامه های آموزشی قبل از شرکت در مسابقات

ایستادن مبارزه ( کیوروگی )

جابجایی ( میکرومبال )

تاکتیک های دفاع و ضدحمله  ـ  مخالف ضربه ( حمله )

اشکال انواع جابجایی آپ کیوروگی

متد و تاکتیک های دفاع

طریقه استفاده از ساعدها

نکات اساسی در حمله

نمونه هایی از روش های حمله و ضد حمله همراه با ضربه

عوامل کارایی و استعداد

میکرومبال ( ایستادن مبارز )

  نحوه تمرین  تهاجم در مبارزه

فاکتور های به کار انداختن یا اجرای تاکتیک ها

تنوع و گوناگونی اعمال مهاجم

فاکتورهای توانایی مسابقه

تغذیه ورزشی مسابقات

خستگی

افراط در تمرین و تأثیر آن در راندمان ورزشکار

رفع خستگی

 

 

q     فصل پنجم: آشنایی با نقش کوچ و رهبری مبارزه گری در مسابقه

ویژگیهای مبارز تکواندو

ویژگیهای مربی تکواندو

ویژگیهای کوچ ( راهنما در مسابقات )

وظایف بازیکن و کوچ در مسابقات

کوچینگ کاربردی

q     فصل ششم: آشنایی با نقش روانی مؤثر کوچ  و رهبری مبارزه گری در مسابقه

روان شناسی ورزشی در مسابقات

بازیکن

مربی

مهارتهای روان شناختی ورزش

قانون " یو "  وارانه

آیا خشونت و پر خاشگری در میان ورزشکاران هنرهای رزمی بیشتر است؟

کلام آخر

q     فصل هفتم: آشنایی کابردی با وسائل کمک آموزشی در طول تمرینات

q     فصل هشتم: آشنایی با شیوه آماده سازی مبارزه ( فیزیکی، روانی )

آماده سازی فیزیکی

موارد فنی در مسابقات کیونگی کیوروگی

انواع روشها یا تاکتیکها در  کیونگی کیوروگی

آماده سازی روانی

عواملی که بر عملکرد ورزشی اثر می گذارند

ویژگی‌های ورزشکاران موفق

تعدیل اضطراب و برانگیختگی

تئوری سائق





آموزش کاراته


سوگند نامه کیوکوشین

به نام خدا
  • ما جسم و دل خود را پرورش میدهیم تا روحی استوار و نامتزلزل داشته باشیم
  • راه راستین مبارزه را می پیمائیم تا همواره حواس و روح خود را آماده نگه داریم
  • با قدرتی راستین می کوشیم تا روح فروتنی را در خود بوجود آوریم
  • ما نهایت فروتنی را رعایت خواهیم کرد
  • به درجات بالا تر از خود احترام می گذاریم
  • از خشونت می پرهیزیم
  • ماهمواره به یاد پروردگار توانائیم و هر گز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهیم کرد.
  • همواره به عقل و قدرت می اندیشیم و خواستهای دیگر را از خود می رانیم
  • تا جان در بدن داریم ضوابط مربوط به کیوکوشین کاراته را رعایت خواهیم کرد و می کوشیم تا به هدف واقعی دست یابیم.
  • ماکسو

سخنان زیبای سوسای اویاما

  • عبور از یک مانع قدرت جدیدی به انسان می بخشد.
  • آنچه مهم است حرکت قدم به قدم به طرف جلوست.
  • دردها و رنجهای غریزی همان امیال و هوسهایی است که انسانها از ابتدا تابع آن هستند.
  • مطالعه و تحقیق در روش رزمی مانند بالا رفتن از صخره است به راهت ادامه بده و بدون استراحت به پیش برو.
  • نتایج خوب مانند فتح قله ی اول است.
  • هدف مطلوب باید برقراری وضع روحی مناسب باشد.
  • شهامت یک واکنش لازم و ضروری است.
  • آن کس که خالص است مانند خدای انرژی است.
  • اگر نسبت به راهی که رفته اید اطمینان کامل دارید از هیچ چیز نباید بهراسید.
  • زندگی مانند مرگ و ثروت مانند فقر است .انسان شبیه خوک و نفس انسان مانند انسان است.
  • آیین و قواعد را اول در خود بررسی کرده و سپس به تمرین مداوم آن بپردازید.
  • کار هنرهای رزمی بعد از هزار روز تمرین آغاز شده و پس از ده هزار روز تمرین به اوج خود میرسد.
  • ماهرترین مدافعان، بهترین مهاجمانند.
  • هنرهای رزمی از یک نقطه هماهنگی آغاز شده و به یک دایره هماهنگی که مشتمل بر حرکت خطی مستقیم میباشد منتهی میگردد.
  • کاراته با تواضع شروع میشود و با تواضع به پایان میرسد، پس همیشه متواضع باشید.
  • راز پنهان کاراته در حصول تجربه است.
  • از خصوصیات عمده هنرهای رزمی وضعیت بدن است؛ لذا همیشه بدن خود را در وضعیتی متعادل نگاه دارید.
  • فراگیری هنرهای رزمی همچون صعود از یک .
  • پول ارزش دارد، ولی به آن نچسبید.
  • در هنرهای رزمی اینکه هدف پیروزی باشد، البته اهمیت دارد. با این همه انگیزه مبارزه نباید انگیزه خصوصی باشد.
  • کار هنرهای رزمی کاری است همگانی، و در تعلیم آن خودخواهی روا نیست.
  • در هنرهای رزمی، تأمل و تفکر درباره کارهای گذشته به مهارت کارهای بعدی می انجامد.

در کیوکوشین کاراته مراتب و رنگ کمربند های دارای فلسفه خاصی است که به ترتیب پس از کمر بند سفید عبارت است از:
  • نارنجی: آغاز طلوع خورشید کیوکوشین کاراته
  • آبی: ورزشکار احساس میکند که در آسمان است و احساس غرور خاصی دارد
  • زرد: شروع تابش آفتاب کیوکوشین کاراته به روح و جسم کاراته کا
  • سبز: آغاز رویش و جوانه زدن
  • قهوه ای: در این مرحله ورزشکار سر به زیر و خاکی تر از قبل شده
  • مشکی: آغاز تاریکی و اینکه ورزشکار متوجه میشود چیز زیادی از کاراته نمیداند و در ابتدای راه است.


  • ضربات پا
  • تامشی واری
  • کاتا
A
آبی آوُ Ao
سر آتاما Atama
پا آشی Ashi
مچ پا آشی کوبی Ashi kubi
جابجائی پا آشی ساباکی Ashi sabaki
تعویض پا آشی فومی کائه Ashi fumi kae
درو کردن پا آشی بارای Ashi barai
چانه آگو Ago
قرمز آکا Aka
قرمز برنده آکانوکاچی Aka nokachi
بالا رونده آگه Age
جمع بستن اوزا ته Awazete
دست دادن با هم اکوشو Akushu
دفاع بدون سلاح آی کی Aiki
B
رد کردن بارای Baray
طریقت هنرهای رزمی بودو Budo
آئین سامورائیها بوشیدو Bushido
چوب دستی بو Bo
فرد رزمی کار بودوکا Budo ka
تجزیه و تحلیل کاربردی کاتا بونکای Bunkai
مرکزیت هنرهای رزمی بودکان Budo kan
مبارزه با سای و چوب بوسای کومیته Bosai kumite
C
رئیس چو Cho
قهوه ای چا Cha
وسط . میان چو Chu
قسمت میانی . وسط چودان Chudan
تذکر - در مورد خطا چوئی Chui
گروه میان وزن چوریوکیو Churyo _ kyu
مساوی چورتیسوفومی Churitsu fumei
سینه پا چوساکو Chusoku
کمربند قهوه ای چایروبی Chairobi
D
فرم ایستادن داچی Dachi
راه .روش دو Do
لباس تمرین کاراته دوگی Dogi
باشگاه . محل تمرین دوجو Dojo
درجه (کمربند سیاه به بالا) رُکن. رتبه دان Dan
ضد حمله یا پیشقدم شدن دآشی Deashi
کاتاهای مربوط به ردة دان دان نوکاتا Dan no kata
تکنیکهای اساسی ردة دان دان نوکی هون Dan no kihon dogi on kihon dogion
لباسها را مرتب کنید دوگی اونا شیته Dogi onaoshite
خواهش کردن . بفرمائید دوزو Doze
E
دایره ان En
ضرب . مشت دورانی اِنکی گیا کوتسوکی Enkei giakotsuki
دایره ای اِنکی Enkei
F
مبارزه . نبرد فایتو Fighto
محکم . استوار فودو Fudo
داور کنار فوکوشین Fokoshin
اتفاق یا احضار داوران کنار فوکوشین شوکو Fokoshin shoko
دونفر فوتاری Futari
G
گارد گامائه Gamae
عدد پنج گو Go
لگد زدن گری Gerit - Keri
صورت گامّن Gammen
مخالف گیاکو Giaku
پائین - قسمت تحتانی گدان Gedan
جریمه خطا گنتن - جنتن Genten
H
پرچم هاتا Hata
فرمان شروع هاجیمه Hajime
عدد هشت هاچی Hachi
شکم هارا hara
عکس قضیه از روبرو هانتای Hantai
اعلام رای داوران کنار هانتی Hantei
تقاضای اعلام رای داوران کنار هانتی اوناگایشیماس Hantei onagaishimas
اعلام خطا هانسوکو Hansoku
روی پا هایسوکو Haisoku
تیغه داخلی دست هایتو Haito
چپ هیداری Hidari
قسمت آرنج هیجی - امپی Hiji - Empi
باشگاه مرکزی (مادر ) هُنبو Honbu
زانو هیزا Hiza
طحال (پهلو ) هیزو Hizo
روی دست هیشو Hisho
ایستادن موازی پاها هیکوداچی Hiko dachi
دست عکس العمل هیکی ته Hikite
کف دست در حالت خمیدگی انگشتان هیراکن Hiraken
ایستادن پا جفت هیسکو داچی Heisoku dachi
I
نوعی تنفس ایبوکی Iboki
حرکت ایدو Ido
عدد یک ایچی Ichi
تک . منفرد ایپون Ippon
مبارزه تک ضربه ایپون کومیته Ippon kumite
ضربه با انگشت اشاره ایپون نوکیته Ippon Nukite
ضربه با مفصل انگشت سبابه در حالت خم ایشی کن Ishiken
مرحله آمادگی برای تامشی واری تخته ایچی نی تسوئیته Ichini tsuite
J
عدد10 جو Ju
نرمی جو Ju
آزاد جیو Jiu
مبارزه آْزاد جیو کومیته Jiu kumite
دفاع ضربدری دست جیوجی اوکه Jiuji uke
قسمت بالا (فوقانی ) جودان Jodan
محوطه تمرین و مبارزه جوگای Jogai
زمان ساعت جی کان Jikan
داخل منطقه تمرین و مسابقه جونای Jonai
قسمت فوقانی بدن جوهان شین Johanshin
خودکار . اتوماتیک جی دو Jido
K
زرد کا Ka
خالی کارا Kara
اصطلاح مبارزه با دستهای خالی کاراته Karate
لباس کاراته کاراته گی Karate gi
هسته . مرکز کان Kan
شماره 9 کیو Kyu
هستی . عمیق کو Ku
شقیقه . گیجگاه کومه کامی Komekami
پیروزی . برنده کاچی Kachi
رئیس مر کز یا سازمان کانچو Kancho
موی سر – کاغذ کامی Kami
حفاظ . گارد کاماته Kamae
گارد دستها کنار سر و بدن کامائیته Kamaeite
اتحاد . همبستگی . انجمن کای Kai
فرم - معنای شانه و کتف هم می دهد کاتا Kata
تنفس کوکیو Kokyu
مج دست کوکن Koken
نوک انگشتان در حالت جمع سرجوجه کی کو Keiko
گردن کوبی Kubi
بالا رونده که اگه Keage
اتحاد انرژی کی آئی Kiai
ایستادن بشکل اسب سواری کیبا داچی Kiba dachi
نفوذ- نهایت تمرکز عضلانی سرعت و قدرت کیمه kime
اتمام کامل کیمه نت Kime net
بیضه کین تاما Kintama
لگد به بیضه کین گری Kingeri
قلاب کاکه Kake
کفل - انتهای کمر کوشی Koshi
پایه . اصلی کی هون Kihon
حد فاصل درجه بین دو کمربند کیو Kio
کمربند کوشی اوبی Koshi obi
نهائی کیوکو Kyoku
حقیقت نهائی کیوکوشین Kyoku shin
ایستادن 30- 70 متمایل به پشت کوکوتسو داچی Kokutsu dachi
ایستادن مبارزه ای - آزاد کومیته داچی Kumite dachi
شکستن کانست Kanse t
ضربه پا شکننده کانستسوگری Kansetsu geri
یورش . حمله کوگکی Kogeki
موفقیت در تامشی واری مسابقات کانسوئی Kansui
عدم حضور در مسابقه کی کن Kiken
قسمت تهتانی بدن کاهان شین Kahanshin
مشت زدن کوبوشی Kobushi
M
راست میگی Migi
جلو مائه Mae
خلاف جهت - چرخیدن - برگشتن ماواته Mavate
تخته چوب حصیر پیچ شده جهت تمرین ماکی وارا Makiwara
برگردید سر جایتان مودوته Modote






P
ذهنی آرام و صلح آمیز پنیان Pinan
R
احترام ری Rei
عدد شش روکو Roko
S
عدد سه سان San
سه مرحله . نبرد سه گانه سانچین Sanchin
انتهای مفصل انگشت در حالت گره شده سیکن Seiken
ساق پا سون Sune
پشت سِنا کا Senaka
استخوان ترقوه ساکوتسو Sakotsu
نشستن دو زانو سیزا Siza
از خارج سوتو Soto
معلم . استاد سن سی Sen sei
ارشد سنپای Senpai
سه تائی سامبون Sambon (sanbon)
مبارزه سه قدمی سامبون کومیته Sambon kumite
طرفین سایو Sayu
اسم کاتا مفهوم اعداد بودائی سی پا ی Seipai
اسم کاتا غلبه بر اشرار سین چین Seinchin
اسم کاتا 54 مرحله سوشی هو Sushiho
اسم کاتا به مفهوم شکست دادن سایفا Saifa
حقیقت شین Shin
روبرو شومن Shomen
تیغه خارجی دست شوتو Shuto
مسابقه شیای Shiai
معکوس . از زیر شیتا Shita
چوب بامبو در تمرینات کندو شینای Shinai
آئین مذهبی ژاپنی شینتو Shinto
عدد هفت 7 شی چی Shichi
سرداور شیمپان Shimpan
پاشنه دست شوتی Shotei
سمبل حقیقت - عبادتگاه شین دن Shinden
استاد عظیم شینان Shinan
رنگ سفید شیرو Shiro
فرمهای منتخب - شی تی شیتی کاتا Shitei kata
استاد مسلم . دکتر شی هان Shihan
فرمان اخراج فرد خاطی شیکاکو Shiikkaku
داور - لقب داور مسابقه شوشین Shushin
اتمام مسابقه شیای شوریو Shiai shuryo
نگاه به روبرو شومن مویته Shomen muite
احترام به جایگاه شومینی ری ٍShomini Rei
ایستادن به شکل کُشتی سومو شیکو داچی Shiko dachi
T
دست ته Te
بدن تای Tai
طبل تایکو Taiko
تیغه داخل پا تایسوکو Taisoku
منطقه ای در زیر ناف - مرکز نیروی کی تاندن Tanden
تشک اسفنجی تاتمی Tatemi
پرش توبی Tobi
فاصله بین شصت وانگشت سبابه - دهان ببر توهو Toho
سلاح چوبی با یک دستگیره اضافی تونفا Tonfo
ضربه مشت مستقیم تسوکی Tsuki
اسم کاتا دستهای روان تنشو Tensho
ایستادن به شکل مرغ ماهیخوار تسوروآَشی داچی Tsuruashi dachi
گرفتن - لباس . پا . دست تسوکامی tesukami
حمله . مهاجم توری tori
حمله امتیازی نداشت - ناموفق توری ما سن tori masen
مچ دست ته کوبی tekubi
لبه خارجی مشت گره شده تتسوئی Tetsuei
U
ساعد اوده Ude
داخل اوچی Uchi
پشت مفصل سیکن اوراکن Uraken
فشاری اوسایی Usaei
پشت اوشیرو Ushiro
لگد به پشت اوشیروگری Ushirogeri
دفاع اوکه Uke
Y
فرمان قطع کردن حرکت یامه Yame
کنار. پهلو یوکو Yoko
عدد4 یون Yon
آماده یوی Yoi
لیز خوردن یوری آشی Yuri Ashi
انگشت یوبی Yubi
آهسته یوکوری Yukkuri
مقام نخست یوشو Yusho
مبارزات قراردادی یاکوسوکوکومیته Yakusoku kumite
Z
تمرکز ذن Zen
ادامه دادن زوکو Zoko
ایستادن 30 –70 متمایل به جلو ذن کوتسوداچی Zenkustsu dachi
هوشیاری ذان شین Zanshin
حالت نشستن در ذن - چهار زانو ذاذن Zazen
ضربه با سر زوتسوکی Zutsuki
اعداد
ایچی یک 1
نی دو 2
سان سه 3
شی - یون چهار 4
گو پنج 5
روکو شش 6
شی چی - نانا هفت 7
هاچی هشت 8
کیو نه 9
جو ده 10
نی جو بیست 20
سان جو سی 30
یون جو چهل 40
یون جوگو چهل و پنج 45
کیوجو نود 90
‌اسامی و اصطلاحات مربوط به ضربات دست (TE WAZA)
سیکن چودان تسوکی ضربه پیستونی مشت به قسمت میانی Seiken Chudan Tsuki
سیکن جودان تسوکی ضربه پیستونی مشت به قسمت فوقانی بدن Seiken Jodan Tsuki
سیکن اگواوچی ضربه به چانه حریف (قوس از بالا) Siken Ago uchi
سیکن کاجی تسوکی ضربه دورانی به قسمت میانی بدن seiken Kagi Tsuki
هیچی اوچی ضربه با قسمت آرنج Higi Uchi
اوراکن گامّن اوچی (شومن) ضربه با بر آمدگی سیکن از روبرو به صورت Uraken Gammen Uchi
اوراکن سایو اوچی ضربه با بر آمدگی پشت سیکن به طرفین Uraken Sayu Uchi
اوراکن هیزواوچی ضربه بابر آمدگی پشت سیکن به قسمت پهلو Uraken hizo Uchi
اوراکن مواشی جودان اوچی ضربه باپشت سیکن-دورانی به سروگردن Uraken mawashi jodon Uchi
شوتوگامّن سوتواوچی ضربه تیغه دست از خارج به سر و گردن Shuto Gamment soto Uchi
شوتوساکُتسواوچی ضربه تیغه دست به ترقوه (به شکل ساتوری) Shuto Sakotsu Uchi
شوتوساکُتسواوچی کُمی ضربه با تیغه دست به ترقوه Shuto Sakotsu Uchi Komi
شوتوسوهیزُ اوچی ضربه تیغه از خارج به پهلو Shuto soto hizo Uchi
شوتو گامّن اوچی اوچی ضربه تیغه دست از داخل به سر و گردن Shuto Gamment Uchi Uchi
تتسوئی تیغه خارجی دست در حالت گره شده Tettsui
نوکیته نوک انگشت دست Nukite
شوتی پاشنه کف دست Shotei
کوکن اوچی مچ دست در حالت خم Koken Uchi
هایتواوچی تیغه داخلی دست (عضله شصت دست) Haito Uchi
هیراکن کف دست همراه با خمیدگی انگشتان Hiraken
توهو(دهان ببر) فاصله بین شصت دست با انگشت سبابه Toho
فرمهای مختلف ایستادن TACHI KATA Stances
هیسُکوداچی ایستادن خبردار (پاجفت) Heisoku Dachi
موسوبی داچی ایستادن به شکل عدد7 (پاشنه چسبیده) Musubi Dachi
هیکُ داچی پاها به موازات هم نیم برابر عرض شانه Hiko Dachi
شی ذن داچی پاها به اندازه عرض شانه Shizen Dachi
سوتوهاچی جی داچی (سر پا مایل به بیرون) (So to hachiji Dagi )
اوچی ها جی داچی پاها به اندازه عرض شانه (سرپا مایل به داخل) Uchihachigi Dachi
سانچین داچی ایستادن به شکل ساعت شنی Sanchin Dachi
ذنکو تسو داچی ایستادن متمایل به جلو Zenkutsu Dachi
کیبا داچی ایستادن به شکل سوار بر اسب Kiba Dachi
تسوروآشی داچی ایستادن به شکل مرغ ماهیخوار Tsuruashi Dachi
کو کوتسوداچی ایستادن متمایل به پشت Kokutsu Dachi
نکوآشی داچی ایستادن پا گربه ای Nekoashi Dachi
کاکه آشی داچی ایستادن متقاطع پاها Kakeashi Dachi
کومیته داچی ایستادن در فرم مبارزه آزاد Kumite Dachi
اسامی کاتا های کیوکوشین KATA
تای کیوکو سونو ایچی, نی , سان Taikyoku son ichi , ni , san
سوکوگی تای کیوکو سونو ایچی , نی , سان Sokugi Taikyoku sono ichi,ni,san
سوکوگی تای کیوکو سونو یون Sokugi Taikyoku sono yon -Iko3
پینان سونوایچی , نی, سان ,یون, گو Pinan sono ichi,ni,san,yon,Go
سانچین نوکاتا Sanchin no Kata
تنشو Tensho
سانچین تنشو Sanchin Tensho-Iko3
ان تنشو En Tensho -Iko3
تسوکی نوکاتا Tesuki No Kata
یانتسو Yantsu
گکی سای دای Ge Ki Sai Dai
گکی سای شو Ge Ki Sai Sho
سایفا -سای ها Saifa -Saiha
سی پای Sei Pai
گاریو Garyu
سین چین Sein Chin
کان کو Kan Ku
سوشی هو Sushi ho



رپنــــر  ( رزم و جهاد )


رشته رزمی رپنر یک هنر رزمی ایرانی بدون هیچگونه وابستگی به رشته یا سبک دیگری است که با بکارگیری تکنیکهای فنی ،بدلی،فنی،سرعتی،قدرتی،جهشی،دفاع چوب،چاقو،دفاع شخصی،کارهای مادر(فرم) و شکستن اجسام سخت،توان ذهنی و قدرت  جسمی هنرجو را افزایش می دهد. این رشته رزمی اصیل ایرانی با نشان دادن قدرت و توانائی در بوجود آوردن و خلق کردن یک حرکت نو،جذاب،دیدنی،با اثری ماندگار برای تقویت جسم و تعالی روح ورزشکاران و ورزش دوستان.نشانگر این است که ما هم می توانیم یک رشته رزمی را ابداع نموده و بنیانگذار یک ورزش در جهان باشیم .

حال این رشته ورزشی با استعانت از ایزد منان،نیاز به همیاری و همکاری مسئولین محترم ورزشی کشور بخصوص سازمان تربیت بدنی و فدراسیون محترم ورزشهای رزمی جمهوری اسلامی ایران داشته تا با توسعه و پیشرفت این ورزش در کشور و سطح جوامع بین المللی قابلیت و اقتدار ایرانیان را در جهان نشان داده و فرهنگ اصیل ایرانی را به دنیا معرفی نمائیم

 تنها هنر رزمی ایرانی بدون هیچگونه وابستگی به رشته یا سبک دیگری استاد خیراله حقیقی بنیانگذار رشته رزمی رپنر از همان عنفوان جوانی دارای خصوصیات جسمی خارق العاده ای بوده و توان زیادی به فراگرفتن فنون ورزشی داشته و کما بیش از همان زمانها استعداد خود را به طرق مختلف به نزدیکان و آشنا یان نشان می داد .وی در مورد زندگینامه ورزشی خود چنین اظهار می دارد

اینجانب در سال 1353 در حالیکه نظاره گر یک فیلم رزمی در سینما بودم بسیار تحت تا ثیر صحنه های فریبنده فیلم قرار گرفتم و تماشای آن را ناتمام گذاشته

و سالن را ترک نمودم .

از همان زمان احساس کردم که در من تحولی عمیق ایجاد

شد و به همین جهت با خود عهد کردم که یک رشته

ورزشی رزمی ابداع نمایم که به واقعیت و حقیقت نزدیکتر و

بدور از هرگونه فریب و نیرنگ و ریا باشد . با توکل به

خداوند بزرگ و با پشتکاری خستگی ناپـذیر و بدون هیچ

امکانات اولیه ورزشی شروع به کار در ایــن زمینه نمـودم و

سعی کردم کاری کنم که در جهت تقویت روحی و جسمی

جوانان عـزیـز و در جهـت کمال و مکارم اخلاقی قدمی

برداشته باشم .

پس از سختیها و تمرینات و ممارست های فراوان شروع به ساخت تکنیکها با استفاده از حریف های فرضی نمودم که صرفا زایده فکر و خلاقیت خود و بدون کمترین کمکی از غیر بوده و به تدریج آنها را ثبت و یادداشت نمودم .

با استعانت از لطف خداوند یکتا پس از مدتی کوتاه توانستم کلیه قوانین و مقررات رشته رزمی رپنر( رزم و جهاد ) را بوجود آورم .

که شمه ای از آن را به شرح ذیل به نظر شما عزیزان ارائه مینمایم :

 ساخت و نامگذاری هزاران تکنیک فنی - بدلی - سرعتی – قدرتی – جهشی ،کارهای مادر(فرم) دفاعهای شخصی – دفاع چوب و چاقو- شکستن اجسام سخت – قوانین و مقررات مسابقات  داوری نحوه مبارزه و امتیاز – اجراء تکنیک و بدل و دسته بندی آنها بوده .

– تهیه و تنظیم لباس و آرم این رشته- فلسفه ، رنگ و تعداد کمربندها و رده ها از کمربند سفید تا مشکی و از مشکی رده 1 تا رده 10 که دارای 16 مرحله ، 7 کمربند و 10 رده می باشد را تنظیم کنم که رده ها از رده 1 تا رده 10 روی کمربند مشکی حک می شود و این رنگ ها و رده ها نشانگر توان تکنیکی و درجات در کمربندهای رشته رزمی رپنر می باشد .

رنگ و فلسفه کمربندها در رشته رپنر:

 کمربند سفید ( دانه)  زرد ( ریشــه) – نارنــجی (جوانه)

سبز( ساقه) بنفش ( شاخه) – قهوه ای ( برگ)

مشکی ( شکوفه) رده ها ( میوه) .

قوانین احترام برای نظم و انضباط که در رشته رزمی رپنر

    به عنوان ادای احترام از حرف (ج) که بمعنای جدیت داشتن

 برای رسیدن به اهداف رپنر استفاده می شود برای قوانین

ورود و خروج از کلاس ، ادای احترام به مربی ، داور و

غیره می باشد.
هم اکنون کلیه مراحل طی شده توسط اینجانب به صورت یک قانون کلی در قالب یک رشته رزمی کامل که متناسب با جسم و روح جوانان عزیز کشورمان به نام رشته رزمی (رپنر) می باشد که با ارائه قوانین،آئین نامه و اساسنامه های فنی ، داوری و مسابقات به فدراسیون محترم ورزشهای رزمی در سال 1373 بعنوان چهارمین ورزش رزمی در این فدراسیون به ثبت رسید و مشغول به فعالیت می باشد . با نهایت تشکر و قدرانی از سازمان وزارت ورزش ومسئولین محترم فدراسیون ورزشهای رزمی و آرزوی موفقیت از پیشگاه خداوند متعال برای شما و صدها استاد مهربان و دلسوز که در امر تعلیم و تربیت هزاران هنر جوی عزیز تلاش می کنید را دارم ..
هم اینک با ورزشی نیرومند و جذاب بنام رشته رزمی رپنر (این رشته رزمی اصیل ایرانی) در خدمت جوانان و ملت عزیز کشورمان ایران هستیم و افتخار بنده این است که بوجود آورنده ورزش رزمی هستم که برای کشورم سربلندی و برای ملتم تندرستی به ارمغان می آورد.امید است که این تحفه ناچیز یادگاری باشد که از آن در خدمت اعتلاء حق و حقیقت و خدمت به بشریت استفاده شود .









نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد