آموزش تکواندو
درباره تکواندو: تکواندو درایران درحال حاضر یکی از بهترین ورزشهای مورد
نظر خــانواده ها وتمام جامعه گردیــــــده و یـــکی از ورزشــهای طراز اول
ســازمان تربیـت بدنی از نظـــراداری و تشکیلاتی فدراسـیون و هیئتهای
استانها و از ورزشهائی میباشد که از نظر کسب مدالهای رنگین پر افتخار
ترین ورزش المپیکی ایران است و مورد توجه خــاص مسـئولان ورزشی و
مسئولان سیاسی کشور میباشد .
آموزش تکواندو از بدو شروع درایران (1350 ) تا به امروز مبتنی برآخرین
اصول و سیــستم جهـانی بوده و در طول سالیان با اسـتفاده ا زتجارب
بیـن المللـی وکشـوری هرسـاله نسـبت به بهـبود روشهای آموزشی
تلاش نموده است.
تکواندو دارای سه بخش اصلی است:
1. کیوروگی (مبارزه)
2. پومسه (فرم)
3. هان مادانگ (به معنی جشنواره بزرگ خانواده تکواندو شامل دفاع شخصی،شکستن اجسام،فرم، حرکات نمایشی و...)
اسامی فرم ها:
فرم 1: تگوک ایل جانگ
فرم 2: تگوک ای جانگ
فرم 3: تگوک سام جانگ
فرم 4: نگوک سا جانگ
فرم 5: تگوک اُ جانگ
فرم6 : تگوک یوک جانگ
فرم 7: تگوک چیل جانگ
فرم 8: تگوک پال جانگ
فرم 9: پومسه کوریو
فرم10 : پومسه کومکانگ
فرم 11: پومسه تبک
فرم 12: پومسه پیونگ وان
فرم 13: پومسه شیپ جین
فرم14 : پومسه جی ته
فرم 15: پومسه چون کوان
فرم 16: پومسه هان سو
فرم 17: پومسه ایل یو
فصل اول: آشنایی با مهارتهای اولیه مبارزه
مبارزه در تکواندو
فلسفه مبازره
مراحل آموزش مبارزه
اهداف مسابقه تکواندو
کیونگی کیوروگی
عوامل مؤثر بر نتیجه مسابقه
q فصل دوم: آشنایی با شیوه تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف مبارز و حریف
18 نکته در مورد مبارزه
q فصل سوم: آشنایی با شیوه حمایتی یک مبارزه در طول مسابقات و بین مسابقات
نقش مربی در آماده سازی بازیکن
رهیافتهای مربیان برای فاصلههای بین راندها و بین بازیها
پدیده انسداد
q فصل چهارم: برنامه های آموزشی قبل از شرکت در مسابقات
ایستادن مبارزه ( کیوروگی )
جابجایی ( میکرومبال )
تاکتیک های دفاع و ضدحمله ـ مخالف ضربه ( حمله )
اشکال انواع جابجایی آپ کیوروگی
متد و تاکتیک های دفاع
طریقه استفاده از ساعدها
نکات اساسی در حمله
نمونه هایی از روش های حمله و ضد حمله همراه با ضربه
عوامل کارایی و استعداد
میکرومبال ( ایستادن مبارز )
نحوه تمرین تهاجم در مبارزه
فاکتور های به کار انداختن یا اجرای تاکتیک ها
تنوع و گوناگونی اعمال مهاجم
فاکتورهای توانایی مسابقه
تغذیه ورزشی مسابقات
خستگی
افراط در تمرین و تأثیر آن در راندمان ورزشکار
رفع خستگی
q فصل پنجم: آشنایی با نقش کوچ و رهبری مبارزه گری در مسابقه
ویژگیهای مبارز تکواندو
ویژگیهای مربی تکواندو
ویژگیهای کوچ ( راهنما در مسابقات )
وظایف بازیکن و کوچ در مسابقات
کوچینگ کاربردی
q فصل ششم: آشنایی با نقش روانی مؤثر کوچ و رهبری مبارزه گری در مسابقه
روان شناسی ورزشی در مسابقات
بازیکن
مربی
مهارتهای روان شناختی ورزش
قانون " یو " وارانه
آیا خشونت و پر خاشگری در میان ورزشکاران هنرهای رزمی بیشتر است؟
کلام آخر
q فصل هفتم: آشنایی کابردی با وسائل کمک آموزشی در طول تمرینات
q فصل هشتم: آشنایی با شیوه آماده سازی مبارزه ( فیزیکی، روانی )
آماده سازی فیزیکی
موارد فنی در مسابقات کیونگی کیوروگی
انواع روشها یا تاکتیکها در کیونگی کیوروگی
آماده سازی روانی
عواملی که بر عملکرد ورزشی اثر می گذارند
ویژگیهای ورزشکاران موفق
تعدیل اضطراب و برانگیختگی
تئوری سائق
آموزش کاراته
سوگند نامه کیوکوشین
سخنان زیبای سوسای اویاما
A | ||
---|---|---|
آبی | آوُ | Ao |
سر | آتاما | Atama |
پا | آشی | Ashi |
مچ پا | آشی کوبی | Ashi kubi |
جابجائی پا | آشی ساباکی | Ashi sabaki |
تعویض پا | آشی فومی کائه | Ashi fumi kae |
درو کردن پا | آشی بارای | Ashi barai |
چانه | آگو | Ago |
قرمز | آکا | Aka |
قرمز برنده | آکانوکاچی | Aka nokachi |
بالا رونده | آگه | Age |
جمع بستن | اوزا ته | Awazete |
دست دادن با هم | اکوشو | Akushu |
دفاع بدون سلاح | آی کی | Aiki |
B | ||
رد کردن | بارای | Baray |
طریقت هنرهای رزمی | بودو | Budo |
آئین سامورائیها | بوشیدو | Bushido |
چوب دستی | بو | Bo |
فرد رزمی کار | بودوکا | Budo ka |
تجزیه و تحلیل کاربردی کاتا | بونکای | Bunkai |
مرکزیت هنرهای رزمی | بودکان | Budo kan |
مبارزه با سای و چوب | بوسای کومیته | Bosai kumite |
C | ||
رئیس | چو | Cho |
قهوه ای | چا | Cha |
وسط . میان | چو | Chu |
قسمت میانی . وسط | چودان | Chudan |
تذکر - در مورد خطا | چوئی | Chui |
گروه میان وزن | چوریوکیو | Churyo _ kyu |
مساوی | چورتیسوفومی | Churitsu fumei |
سینه پا | چوساکو | Chusoku |
کمربند قهوه ای | چایروبی | Chairobi |
D | ||
فرم ایستادن | داچی | Dachi |
راه .روش | دو | Do |
لباس تمرین کاراته | دوگی | Dogi |
باشگاه . محل تمرین | دوجو | Dojo |
درجه (کمربند سیاه به بالا) رُکن. رتبه | دان | Dan |
ضد حمله یا پیشقدم شدن | دآشی | Deashi |
کاتاهای مربوط به ردة دان | دان نوکاتا | Dan no kata |
تکنیکهای اساسی ردة دان | دان نوکی هون | Dan no kihon dogi on kihon dogion |
لباسها را مرتب کنید | دوگی اونا شیته | Dogi onaoshite |
خواهش کردن . بفرمائید | دوزو | Doze |
E | ||
دایره | ان | En |
ضرب . مشت دورانی | اِنکی گیا کوتسوکی | Enkei giakotsuki |
دایره ای | اِنکی | Enkei |
F | ||
مبارزه . نبرد | فایتو | Fighto |
محکم . استوار | فودو | Fudo |
داور کنار | فوکوشین | Fokoshin |
اتفاق یا احضار داوران کنار | فوکوشین شوکو | Fokoshin shoko |
دونفر | فوتاری | Futari |
G | ||
گارد | گامائه | Gamae |
عدد پنج | گو | Go |
لگد زدن | گری | Gerit - Keri |
صورت | گامّن | Gammen |
مخالف | گیاکو | Giaku |
پائین - قسمت تحتانی | گدان | Gedan |
جریمه خطا | گنتن - جنتن | Genten |
H | ||
پرچم | هاتا | Hata |
فرمان شروع | هاجیمه | Hajime |
عدد هشت | هاچی | Hachi |
شکم | هارا | hara |
عکس قضیه از روبرو | هانتای | Hantai |
اعلام رای داوران کنار | هانتی | Hantei |
تقاضای اعلام رای داوران کنار | هانتی اوناگایشیماس | Hantei onagaishimas |
اعلام خطا | هانسوکو | Hansoku |
روی پا | هایسوکو | Haisoku |
تیغه داخلی دست | هایتو | Haito |
چپ | هیداری | Hidari |
قسمت آرنج | هیجی - امپی | Hiji - Empi |
باشگاه مرکزی (مادر ) | هُنبو | Honbu |
زانو | هیزا | Hiza |
طحال (پهلو ) | هیزو | Hizo |
روی دست | هیشو | Hisho |
ایستادن موازی پاها | هیکوداچی | Hiko dachi |
دست عکس العمل | هیکی ته | Hikite |
کف دست در حالت خمیدگی انگشتان | هیراکن | Hiraken |
ایستادن پا جفت | هیسکو داچی | Heisoku dachi |
I | ||
نوعی تنفس | ایبوکی | Iboki |
حرکت | ایدو | Ido |
عدد یک | ایچی | Ichi |
تک . منفرد | ایپون | Ippon |
مبارزه تک ضربه | ایپون کومیته | Ippon kumite |
ضربه با انگشت اشاره | ایپون نوکیته | Ippon Nukite |
ضربه با مفصل انگشت سبابه در حالت خم | ایشی کن | Ishiken |
مرحله آمادگی برای تامشی واری تخته | ایچی نی تسوئیته | Ichini tsuite |
J | ||
عدد10 | جو | Ju |
نرمی | جو | Ju |
آزاد | جیو | Jiu |
مبارزه آْزاد | جیو کومیته | Jiu kumite |
دفاع ضربدری دست | جیوجی اوکه | Jiuji uke |
قسمت بالا (فوقانی ) | جودان | Jodan |
محوطه تمرین و مبارزه | جوگای | Jogai |
زمان ساعت | جی کان | Jikan |
داخل منطقه تمرین و مسابقه | جونای | Jonai |
قسمت فوقانی بدن | جوهان شین | Johanshin |
خودکار . اتوماتیک | جی دو | Jido |
K | ||
زرد | کا | Ka |
خالی | کارا | Kara |
اصطلاح مبارزه با دستهای خالی | کاراته | Karate |
لباس کاراته | کاراته گی | Karate gi |
هسته . مرکز | کان | Kan |
شماره 9 | کیو | Kyu |
هستی . عمیق | کو | Ku |
شقیقه . گیجگاه | کومه کامی | Komekami |
پیروزی . برنده | کاچی | Kachi |
رئیس مر کز یا سازمان | کانچو | Kancho |
موی سر – کاغذ | کامی | Kami |
حفاظ . گارد | کاماته | Kamae |
گارد دستها کنار سر و بدن | کامائیته | Kamaeite |
اتحاد . همبستگی . انجمن | کای | Kai |
فرم - معنای شانه و کتف هم می دهد | کاتا | Kata |
تنفس | کوکیو | Kokyu |
مج دست | کوکن | Koken |
نوک انگشتان در حالت جمع سرجوجه | کی کو | Keiko |
گردن | کوبی | Kubi |
بالا رونده | که اگه | Keage |
اتحاد انرژی | کی آئی | Kiai |
ایستادن بشکل اسب سواری | کیبا داچی | Kiba dachi |
نفوذ- نهایت تمرکز عضلانی سرعت و قدرت | کیمه | kime |
اتمام کامل | کیمه نت | Kime net |
بیضه | کین تاما | Kintama |
لگد به بیضه | کین گری | Kingeri |
قلاب | کاکه | Kake |
کفل - انتهای کمر | کوشی | Koshi |
پایه . اصلی | کی هون | Kihon |
حد فاصل درجه بین دو کمربند | کیو | Kio |
کمربند | کوشی اوبی | Koshi obi |
نهائی | کیوکو | Kyoku |
حقیقت نهائی | کیوکوشین | Kyoku shin |
ایستادن 30- 70 متمایل به پشت | کوکوتسو داچی | Kokutsu dachi |
ایستادن مبارزه ای - آزاد | کومیته داچی | Kumite dachi |
شکستن | کانست | Kanse t |
ضربه پا شکننده | کانستسوگری | Kansetsu geri |
یورش . حمله | کوگکی | Kogeki |
موفقیت در تامشی واری مسابقات | کانسوئی | Kansui |
عدم حضور در مسابقه | کی کن | Kiken |
قسمت تهتانی بدن | کاهان شین | Kahanshin |
مشت زدن | کوبوشی | Kobushi |
M | ||
راست | میگی | Migi |
جلو | مائه | Mae |
خلاف جهت - چرخیدن - برگشتن | ماواته | Mavate |
تخته چوب حصیر پیچ شده جهت تمرین | ماکی وارا | Makiwara |
برگردید سر جایتان | مودوته | Modote |
P | ||
ذهنی آرام و صلح آمیز | پنیان | Pinan |
R | ||
احترام | ری | Rei |
عدد شش | روکو | Roko |
S | ||
عدد سه | سان | San |
سه مرحله . نبرد سه گانه | سانچین | Sanchin |
انتهای مفصل انگشت در حالت گره شده | سیکن | Seiken |
ساق پا | سون | Sune |
پشت | سِنا کا | Senaka |
استخوان ترقوه | ساکوتسو | Sakotsu |
نشستن دو زانو | سیزا | Siza |
از خارج | سوتو | Soto |
معلم . استاد | سن سی | Sen sei |
ارشد | سنپای | Senpai |
سه تائی | سامبون | Sambon (sanbon) |
مبارزه سه قدمی | سامبون کومیته | Sambon kumite |
طرفین | سایو | Sayu |
اسم کاتا مفهوم اعداد بودائی | سی پا ی | Seipai |
اسم کاتا غلبه بر اشرار | سین چین | Seinchin |
اسم کاتا 54 مرحله | سوشی هو | Sushiho |
اسم کاتا به مفهوم شکست دادن | سایفا | Saifa |
حقیقت | شین | Shin |
روبرو | شومن | Shomen |
تیغه خارجی دست | شوتو | Shuto |
مسابقه | شیای | Shiai |
معکوس . از زیر | شیتا | Shita |
چوب بامبو در تمرینات کندو | شینای | Shinai |
آئین مذهبی ژاپنی | شینتو | Shinto |
عدد هفت 7 | شی چی | Shichi |
سرداور | شیمپان | Shimpan |
پاشنه دست | شوتی | Shotei |
سمبل حقیقت - عبادتگاه | شین دن | Shinden |
استاد عظیم | شینان | Shinan |
رنگ سفید | شیرو | Shiro |
فرمهای منتخب - شی تی | شیتی کاتا | Shitei kata |
استاد مسلم . دکتر | شی هان | Shihan |
فرمان اخراج فرد خاطی | شیکاکو | Shiikkaku |
داور - لقب داور مسابقه | شوشین | Shushin |
اتمام مسابقه | شیای شوریو | Shiai shuryo |
نگاه به روبرو | شومن مویته | Shomen muite |
احترام به جایگاه | شومینی ری | ٍShomini Rei |
ایستادن به شکل کُشتی سومو | شیکو داچی | Shiko dachi |
T | ||
دست | ته | Te |
بدن | تای | Tai |
طبل | تایکو | Taiko |
تیغه داخل پا | تایسوکو | Taisoku |
منطقه ای در زیر ناف - مرکز نیروی کی | تاندن | Tanden |
تشک اسفنجی | تاتمی | Tatemi |
پرش | توبی | Tobi |
فاصله بین شصت وانگشت سبابه - دهان ببر | توهو | Toho |
سلاح چوبی با یک دستگیره اضافی | تونفا | Tonfo |
ضربه مشت مستقیم | تسوکی | Tsuki |
اسم کاتا دستهای روان | تنشو | Tensho |
ایستادن به شکل مرغ ماهیخوار | تسوروآَشی داچی | Tsuruashi dachi |
گرفتن - لباس . پا . دست | تسوکامی | tesukami |
حمله . مهاجم | توری | tori |
حمله امتیازی نداشت - ناموفق | توری ما سن | tori masen |
مچ دست | ته کوبی | tekubi |
لبه خارجی مشت گره شده | تتسوئی | Tetsuei |
U | ||
ساعد | اوده | Ude |
داخل | اوچی | Uchi |
پشت مفصل سیکن | اوراکن | Uraken |
فشاری | اوسایی | Usaei |
پشت | اوشیرو | Ushiro |
لگد به پشت | اوشیروگری | Ushirogeri |
دفاع | اوکه | Uke |
Y | ||
فرمان قطع کردن حرکت | یامه | Yame |
کنار. پهلو | یوکو | Yoko |
عدد4 | یون | Yon |
آماده | یوی | Yoi |
لیز خوردن | یوری آشی | Yuri Ashi |
انگشت | یوبی | Yubi |
آهسته | یوکوری | Yukkuri |
مقام نخست | یوشو | Yusho |
مبارزات قراردادی | یاکوسوکوکومیته | Yakusoku kumite |
Z | ||
تمرکز | ذن | Zen |
ادامه دادن | زوکو | Zoko |
ایستادن 30 –70 متمایل به جلو | ذن کوتسوداچی | Zenkustsu dachi |
هوشیاری | ذان شین | Zanshin |
حالت نشستن در ذن - چهار زانو | ذاذن | Zazen |
ضربه با سر | زوتسوکی | Zutsuki |
اعداد | ||
ایچی | یک | 1 |
نی | دو | 2 |
سان | سه | 3 |
شی - یون | چهار | 4 |
گو | پنج | 5 |
روکو | شش | 6 |
شی چی - نانا | هفت | 7 |
هاچی | هشت | 8 |
کیو | نه | 9 |
جو | ده | 10 |
نی جو | بیست | 20 |
سان جو | سی | 30 |
یون جو | چهل | 40 |
یون جوگو | چهل و پنج | 45 |
کیوجو | نود | 90 |
اسامی و اصطلاحات مربوط به ضربات دست (TE WAZA) | ||
سیکن چودان تسوکی | ضربه پیستونی مشت به قسمت میانی | Seiken Chudan Tsuki |
سیکن جودان تسوکی | ضربه پیستونی مشت به قسمت فوقانی بدن | Seiken Jodan Tsuki |
سیکن اگواوچی | ضربه به چانه حریف (قوس از بالا) | Siken Ago uchi |
سیکن کاجی تسوکی | ضربه دورانی به قسمت میانی بدن | seiken Kagi Tsuki |
هیچی اوچی | ضربه با قسمت آرنج | Higi Uchi |
اوراکن گامّن اوچی (شومن) | ضربه با بر آمدگی سیکن از روبرو به صورت | Uraken Gammen Uchi |
اوراکن سایو اوچی | ضربه با بر آمدگی پشت سیکن به طرفین | Uraken Sayu Uchi |
اوراکن هیزواوچی | ضربه بابر آمدگی پشت سیکن به قسمت پهلو | Uraken hizo Uchi |
اوراکن مواشی جودان اوچی | ضربه باپشت سیکن-دورانی به سروگردن | Uraken mawashi jodon Uchi |
شوتوگامّن سوتواوچی | ضربه تیغه دست از خارج به سر و گردن | Shuto Gamment soto Uchi |
شوتوساکُتسواوچی | ضربه تیغه دست به ترقوه (به شکل ساتوری) | Shuto Sakotsu Uchi |
شوتوساکُتسواوچی کُمی | ضربه با تیغه دست به ترقوه | Shuto Sakotsu Uchi Komi |
شوتوسوهیزُ اوچی | ضربه تیغه از خارج به پهلو | Shuto soto hizo Uchi |
شوتو گامّن اوچی اوچی | ضربه تیغه دست از داخل به سر و گردن | Shuto Gamment Uchi Uchi |
تتسوئی | تیغه خارجی دست در حالت گره شده | Tettsui |
نوکیته | نوک انگشت دست | Nukite |
شوتی | پاشنه کف دست | Shotei |
کوکن اوچی | مچ دست در حالت خم | Koken Uchi |
هایتواوچی | تیغه داخلی دست (عضله شصت دست) | Haito Uchi |
هیراکن | کف دست همراه با خمیدگی انگشتان | Hiraken |
توهو(دهان ببر) | فاصله بین شصت دست با انگشت سبابه | Toho |
فرمهای مختلف ایستادن TACHI KATA Stances | ||
هیسُکوداچی | ایستادن خبردار (پاجفت) | Heisoku Dachi |
موسوبی داچی | ایستادن به شکل عدد7 (پاشنه چسبیده) | Musubi Dachi |
هیکُ داچی | پاها به موازات هم نیم برابر عرض شانه | Hiko Dachi |
شی ذن داچی | پاها به اندازه عرض شانه | Shizen Dachi |
سوتوهاچی جی داچی | (سر پا مایل به بیرون) | (So to hachiji Dagi ) |
اوچی ها جی داچی | پاها به اندازه عرض شانه (سرپا مایل به داخل) | Uchihachigi Dachi |
سانچین داچی | ایستادن به شکل ساعت شنی | Sanchin Dachi |
ذنکو تسو داچی | ایستادن متمایل به جلو | Zenkutsu Dachi |
کیبا داچی | ایستادن به شکل سوار بر اسب | Kiba Dachi |
تسوروآشی داچی | ایستادن به شکل مرغ ماهیخوار | Tsuruashi Dachi |
کو کوتسوداچی | ایستادن متمایل به پشت | Kokutsu Dachi |
نکوآشی داچی | ایستادن پا گربه ای | Nekoashi Dachi |
کاکه آشی داچی | ایستادن متقاطع پاها | Kakeashi Dachi |
کومیته داچی | ایستادن در فرم مبارزه آزاد | Kumite Dachi |
اسامی کاتا های کیوکوشین KATA | ||
تای کیوکو سونو ایچی, نی , سان | Taikyoku son ichi , ni , san | |
سوکوگی تای کیوکو سونو ایچی , نی , سان | Sokugi Taikyoku sono ichi,ni,san | |
سوکوگی تای کیوکو سونو یون | Sokugi Taikyoku sono yon -Iko3 | |
پینان سونوایچی , نی, سان ,یون, گو | Pinan sono ichi,ni,san,yon,Go | |
سانچین نوکاتا | Sanchin no Kata | |
تنشو | Tensho | |
سانچین تنشو | Sanchin Tensho-Iko3 | |
ان تنشو | En Tensho -Iko3 | |
تسوکی نوکاتا | Tesuki No Kata | |
یانتسو | Yantsu | |
گکی سای دای | Ge Ki Sai Dai | |
گکی سای شو | Ge Ki Sai Sho | |
سایفا -سای ها | Saifa -Saiha | |
سی پای | Sei Pai | |
گاریو | Garyu | |
سین چین | Sein Chin | |
کان کو | Kan Ku | |
سوشی هو | Sushi ho | |
رپنــــر ( رزم و جهاد )
رشته رزمی رپنر یک هنر رزمی ایرانی بدون هیچگونه وابستگی به رشته یا سبک دیگری است که با بکارگیری تکنیکهای فنی ،بدلی،فنی،سرعتی،قدرتی،جهشی،دفاع چوب،چاقو،دفاع شخصی،کارهای مادر(فرم) و شکستن اجسام سخت،توان ذهنی و قدرت جسمی هنرجو را افزایش می دهد. این رشته رزمی اصیل ایرانی با نشان دادن قدرت و توانائی در بوجود آوردن و خلق کردن یک حرکت نو،جذاب،دیدنی،با اثری ماندگار برای تقویت جسم و تعالی روح ورزشکاران و ورزش دوستان.نشانگر این است که ما هم می توانیم یک رشته رزمی را ابداع نموده و بنیانگذار یک ورزش در جهان باشیم .
حال این رشته ورزشی با استعانت از ایزد منان،نیاز به همیاری و همکاری مسئولین محترم ورزشی کشور بخصوص سازمان تربیت بدنی و فدراسیون محترم ورزشهای رزمی جمهوری اسلامی ایران داشته تا با توسعه و پیشرفت این ورزش در کشور و سطح جوامع بین المللی قابلیت و اقتدار ایرانیان را در جهان نشان داده و فرهنگ اصیل ایرانی را به دنیا معرفی نمائیم |
تنها هنر رزمی ایرانی بدون هیچگونه وابستگی به رشته یا سبک دیگری استاد خیراله حقیقی بنیانگذار رشته رزمی رپنر از همان عنفوان جوانی دارای خصوصیات جسمی خارق العاده ای بوده و توان زیادی به فراگرفتن فنون ورزشی داشته و کما بیش از همان زمانها استعداد خود را به طرق مختلف به نزدیکان و آشنا یان نشان می داد .وی در مورد زندگینامه ورزشی خود چنین اظهار می دارد
اینجانب در سال 1353 در حالیکه نظاره گر یک فیلم رزمی در سینما بودم بسیار تحت تا ثیر صحنه های فریبنده فیلم قرار گرفتم و تماشای آن را ناتمام گذاشته
و سالن را ترک نمودم .
از همان زمان احساس کردم که در من تحولی عمیق ایجاد
شد و به همین جهت با خود عهد کردم که یک رشته
ورزشی رزمی ابداع نمایم که به واقعیت و حقیقت نزدیکتر و
بدور از هرگونه فریب و نیرنگ و ریا باشد . با توکل به
خداوند بزرگ و با پشتکاری خستگی ناپـذیر و بدون هیچ
امکانات اولیه ورزشی شروع به کار در ایــن زمینه نمـودم و
سعی کردم کاری کنم که در جهت تقویت روحی و جسمی
جوانان عـزیـز و در جهـت کمال و مکارم اخلاقی قدمی
پس از سختیها و تمرینات و ممارست های فراوان شروع به ساخت تکنیکها با استفاده از حریف های فرضی نمودم که صرفا زایده فکر و خلاقیت خود و بدون کمترین کمکی از غیر بوده و به تدریج آنها را ثبت و یادداشت نمودم .
با استعانت از لطف خداوند یکتا پس از مدتی کوتاه توانستم کلیه قوانین و مقررات رشته رزمی رپنر( رزم و جهاد ) را بوجود آورم .
که شمه ای از آن را به شرح ذیل به نظر شما عزیزان ارائه مینمایم :
ساخت و نامگذاری هزاران تکنیک فنی - بدلی - سرعتی – قدرتی – جهشی ،کارهای مادر(فرم) دفاعهای شخصی – دفاع چوب و چاقو- شکستن اجسام سخت – قوانین و مقررات مسابقات داوری نحوه مبارزه و امتیاز – اجراء تکنیک و بدل و دسته بندی آنها بوده .
– تهیه و تنظیم لباس و آرم این رشته- فلسفه ، رنگ و تعداد کمربندها و رده ها از کمربند سفید تا مشکی و از مشکی رده 1 تا رده 10 که دارای 16 مرحله ، 7 کمربند و 10 رده می باشد را تنظیم کنم که رده ها از رده 1 تا رده 10 روی کمربند مشکی حک می شود و این رنگ ها و رده ها نشانگر توان تکنیکی و درجات در کمربندهای رشته رزمی رپنر می باشد .رنگ و فلسفه کمربندها در رشته رپنر:
کمربند سفید ( دانه) زرد ( ریشــه) – نارنــجی (جوانه)
سبز( ساقه) بنفش ( شاخه) – قهوه ای ( برگ)
مشکی ( شکوفه) رده ها ( میوه) .
قوانین احترام برای نظم و انضباط که در رشته رزمی رپنر
به عنوان ادای احترام از حرف (ج) که بمعنای جدیت داشتن
برای رسیدن به اهداف رپنر استفاده می شود برای قوانین
ورود و خروج از کلاس ، ادای احترام به مربی ، داور و
غیره می باشد.هم اکنون کلیه مراحل طی شده توسط اینجانب به صورت یک قانون کلی در قالب یک رشته رزمی کامل که متناسب با جسم و روح جوانان عزیز کشورمان به نام رشته رزمی (رپنر) می باشد که با ارائه قوانین،آئین نامه و اساسنامه های فنی ، داوری و مسابقات به فدراسیون محترم ورزشهای رزمی در سال 1373 بعنوان چهارمین ورزش رزمی در این فدراسیون به ثبت رسید و مشغول به فعالیت می باشد . با نهایت تشکر و قدرانی از سازمان وزارت ورزش ومسئولین محترم فدراسیون ورزشهای رزمی و آرزوی موفقیت از پیشگاه خداوند متعال برای شما و صدها استاد مهربان و دلسوز که در امر تعلیم و تربیت هزاران هنر جوی عزیز تلاش می کنید را دارم .. |